maanantai 31. elokuuta 2009

Jopo. Suomalainen designklassikko


Suomalaisia designklassikkoja esiteltäessä suurimman huomion saavat usein huonekalut ja koriste-esineet. Aalto-maljakoiden ja pallotuolien rinnalle, ja miksei ohikin, ansaitsee nousta todellinen huipputuote Jopo.

Ulkona liikkuessa tulee usein kiinnitettyä huomiota ihmisten polkupyöriin. Mitenkään ei voi välttyä huomaamasta, että todella iso osa kaikista polkupyörämalleista on Jopoja. Siihen on oltava selitys, ja uskon selityksen liittyvän vahvasti pyörän olemukseen.

Jopo edustaa matalaa teknologiaa, mutta korkeaa käyttöarvoa. Minimaalisella komponenttimäärällä on saavutettu maksimaalinen hyöty. Tuotteen yksinkertainen rakenne on huoltovapaa ja helppokäyttöinen. Ajoasento on rento ja kaupunkiliikenteeseen sopiva. Erikokoiset käyttäjät saavat säädettyä ajoasennon mieleisekseen. Lisäksi yksinkertainen rakenne mahdollistaa myös erinomaisen ulkonäön. Koska polkupyörä on myös väline oman identiteetin ilmaisuun, ulkonäöllä on suuri merkitys ostopäätöksen muodostumisessa.

Muotoilun näkökulmasta Jopo onkin esimerkillinen tuote: Se on katu-uskottava lähes missä tahansa käyttäjäryhmässä. Pyörällä voi ylpeänä ajaa niin J-rockista pitävä teinityttö kuin ekologisia arvoja kannattava mieshenkilökin. Segmentointi eri käyttäjille tapahtuu ainoastaan logon ja rungon väriä vaihtamalla. Näin pienin muutoksin yhtä heterogeenistä käyttäjäkuntaa moni kuluttajatuote ei saavuta koskaan.

Tuotteen mielenkiintoa lisää entisestään se, että sillä on historia. Jopo on kuulunut ainakin kahden sukupolven tuoteympäristöön. Tarinoita, joihin Jopo liittyy tavalla tai toisella on lukemattomia. Tärkeintä on, että tarinat ovat aitoja ja oikeasti koettuja, ei mainostoimistojen luomia satumaailmoja. Tuotteen historia on houkutteleva mainos jo itsessään. Moni haluaa olla edelleen mukana uusissa Jopo-tarinoissa. Olemassa oleva historia myös helpottaa uuden tuotesukupolven luomista.

Joposta on tullut jo haluttu keräilykohde. Se olisi hienoa omistaa, vaikkei se vastaisikaan omia tarpeita. Se kelpaisi todella hyvin myös lahjaksi lähes kenelle tahansa hyvää designia arvostavalle. Toivottavasti Jopon menestys jatkuu myös tulevaisuudessa, vaikka uusimman sukupolven pyörä perinteiden vastaisesti sisältääkin kolme vaihdetta.

Lisää tietoa Joposta mm. Helkama Veloxin sivuilta ja Wikipediasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti