lauantai 8. elokuuta 2009

Lasipalatsi Design Markets


Helsinki haluaa olla nyt todella design. Ja miksei haluaisi, sillä kilpaileehan se vuoden 2012 design-pääkaupungin tittelistä verissä päin Eindhovenin kanssa. Ja hienoahan Helsingin voitto toki olisi. Se lisäisi aiheeseen liittyvää kansainvälistä vuorovaikutusta sekä Suomen tunnettuutta entisestään.

Design onkin ollut viimepäivinä kaupungissa ahkerasti esillä, sillä Korjaamolle järjestettiin vastikään designtori ja 5.-8.8. Lasipalatsin aukiolla on Lasipalatsi Design Markets. Tapahtumat on nimetty hyvää itseluottamusta osoittaen design-tapahtumiksi. Jossain muualla niitä olisi kutsuttu käsityömyyjäisiksi.

Eeva Värtö kaipaili HS:n Nyt-liitteessä (31/2009, s.21) näkevänsä Lasipalatsilla jotain tosi uniikkia ja persoonallista. Itse kävin katsastamassa sekä Korjaamon tapahtuman että Lasipalatsin Design Marketin. Uniikkia ja persoonallista molemmissa paikoissa oli tarjolla, mutta havaitsin saman, mistä Värtökin kirjoitti; kaulaan ripustettavien muoviesineiden lisäksi tarjolla ei juuri paljon muuta ollutkaan. Kuinka kekseliästä tai mielenkiintoista tämä nyt sitten enää on? Ainakin La Roux:n Elly Jackson on käynyt Bulletproof-videota varten hankkimassa rekvisiitan Design Marketin kaltaisesta paikasta.

Suurin osa Lasipalatsilla myytävistä tuotteista oli itse kotona käsin askerreltua. Osa tuotteista oli toki hauskoja, mutta onko niissä ainesta sen enempään? Jälleenmyyjät yleensä haluavat laajempia kokonaisuuksia. Ja taatakseen jatkuvuuden, on kyettävä uusiutumaan ja kehittämään toimintaansa yhtä ideaa pidemmälle. Tällaiseen pystyviä tekijöitä oli valitettavan vähän. Eikä pienenkään yrityksen tulevaisuutta voi pelkkien torimyyjäisten varaan rakentaa.

Toivon, että suomalainen design ei olisi ihan tässä, vaan löytyisi kunnianhimoisempaa ja ammattimaisempaa otetta. Yrityksiä, joissa niin design, valmistus kuin markkinointikin olisi otettu huomioon. Design on hivenen taiteellisesta luonteestaan huolimatta kuitenkin kaupallista toimintaa, ja tuotteiden myynti mahdollistaa uusien suunnittelun.

Kaikesta huolimatta Design Marketilta löytyi muutama mielenkiintoinen yritys: Todella hienoja päähineitä valmistava Lessons, pipoja, paitoja ja kasseja tuottava SuperYellow sekä laukku- ja asustevalmistaja Lumi. Ihmettelen kuitenkin luksusbrändiksi pyrkivän Lumin osallistumista tämänkaltaisiin myyjäisiin. Se kun on omiaan romuttamaan luksuksen mielikuvaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti