tiistai 25. elokuuta 2009

Muotoilutoimistojen innovatiivisuus koetuksella

Talouden taantuma on hiljentänyt merkittävästi myös muotoilutoimistojen toimeksiantoja. Osaamista toimistoista löytyy ehkä enemmän kuin koskaan. Miten se hyödynnettäisiin myös laskusuhdanteessa?

Teknologiateollisuus on koomassa. Vienti ei vedä, eikä uusia tuotteita kehitetä. Ensisijaisena tavoitteena on selviytyä hengissä seuraavalle kvartaalille. Konsulteilta tai muilta alihankijoilta ei osteta palveluita, sillä omien työntekijöiden työllisyys halutaan turvata. Siitä johtuen myös muotoilutoimistoissa on hiljaisempaa kuin ehkä koskaan ennen. Myyntiponnistukset eri suuntiin ovat entistä aktiivisempia, mutta toimintatavat nojaavat perinteisiin menetelmiin.

Muotoilutoimistoja on pidetty innovaatioiden pesäkkeinä, jotka kehittävät ratkaisun mihin tahansa tuotteeseen tai toimintatapaan liittyvään ongelmaan. Sen ne eittämättä osaavatkin. Myös palveluiden kehittäminen kiinnostaa muotoilutoimistoja. Nyt olisi kuitenkin tarvetta oman palvelun kehittämiselle. Tarvittaisiin myyntiin ja markkinointiin liittyviä innovaatioita, jotka tekisivät muotoilutoimistojen palveluista jälleen haluttavia. Tämä ei ole muotoilijoiden tai tuotekehitysinsinöörien ydinosaamisaluetta.

Monenlainen osaaminen on tällä hetkellä vajaakäytöllä: Tarjolla olisi mm. tuoteongelmien ratkaisua, 3d-mallinnusta ja visualisointia, lujuuslaskentaa, lähelle ja kauemmas tulevaisuuteen ulottuvaa konseptointia ja toteuttamiskelpoisia ideoita. Olisi toivottavaa, että tälle osaamiselle löytyisi kiinnostusta muualtakin kuin teollisuusyrityksistä. Olisi myös toivottavaa, että tätä osaamista osattaisiin markkinoida muillekin kuin teollisuusyrityksille.

Tuotekehitystoimiala kehittyy tällä hetkellä panostamalla tekemisen laatuun. Laadusta tunnetut tekijät saavat varmimmin paljon kaivattuja jatkotilauksia. Voisiko kehitys tapahtua myös myynnin puolella? Mahdollisesti laskutustapaa muuttamalla? Ottamalla laadun laskutuksen perusteeksi? Tai kopioimalla jonkun muun toimialan myyntitapaa? Tavalla tuskin on kovin suurta väliä, jos se vaan helpottaa tuotekehitysammattilaisten haastavaa tilannetta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti