perjantai 31. heinäkuuta 2009

Kuva myy idean


Kävin keväällä pitämässä esitystekniikan jatkokurssin Lapin yliopiston teollisen muotoilun laitoksella. Laitos sinällään on tuttu jo opiskeluajoilta. Rakennus on kuitenkin uudempi, hienompi ja eri paikassa kuin minun siellä opiskellessani. Vaikka ulkoiset puitteet näyttävät olevan paremmat, tulisi opetuksen sisältöä tarkastella mielestäni uudelleen.

Opetuksen sisältö näyttää painottuneen niin voimakkaasti muotoilun tutkimukseen ja teoriaan, että konkreettinen tekeminen hautautuu kaiken tämän teorian alle. Esimerkiksi esitystekniikan kurssit on karsittu minimiinsä. Eikä kuvallista esittämistä muutenkaan pääse harjoittelemaan, kun ei järjestetä kursseja joissa kuvalla olisi merkitystä. Opiskelijoiden näkökulmasta se on huolestuttavaa. Visuaalinen ideoiden esittäminen on kuitenkin muotoilijan perusosaamista, ja jää tällä hetkellä omaehtoisen aktiivisuuden varaan.

Muotoilijat koulutetaan ideoimaan ja kehittämään laadukkaita tuotteita ja palveluja. Ennen kuin yksikään taho voi kiinnostua näistä loistavista ideoista, niin asia pitää jotenkin konkretisoida ymmärrettävään muotoon. Ja mikä voi olla sen ymmärrettävämpää kuin kuva. Ei mikään. On turha yrittää selittää rakenneratkaisua, hienoa designia tai palveluketjua, jos ei ole mitään konkreettista näytettävää.

Eikä ole yhdentekevää, millaisia kuvia esitetään. Kuvan laatu viestii myös esitettävän asian laatua: Huolellisesti rakennettu esitys kertoo huolellisesta paneutumisesta myös sisältöön. Kuten esimieheni joskus sanoi, ”Esityksen merkitystä ei pidä koskaan aliarvioida.” Tämä on osoittautunut kerta toisensa jälkeen todeksi.

En epäile, etteivätkö kaikki muotoilun ammattilaiset tätä olisi jo tienneet. Sen sijaan epäilen, että opiskelijoille asia saattaa olla vielä epäselvä. Varsinkin, jos oppilaitoksissa kukaan ei ole sitä heille kertomassa eikä vaatimassa.

Muutama päivä sitten keskustelin erään suomalaisen automuotoilijan kanssa, ja sama viesti tuli esille myös häneltä: Jos syystä tai toisesta on aikaa kehittää ammatillista osaamistaan, niin kannattaa keskittyä kuvaan. Sillä kuva myy aina.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti